سرماخوردگی ،سرفه،آبریزش بینی    هیچ کسی از بیماری خوشش نمیاد

ما تقریبا هر کاری برای پیشگیری از بیماری میکنیم

دم نوش ،قرص و دارو

اما ورزشکارا یه سلاح دیگه هم برای مقابله با بیماری ها دارند

امروز قراره درباره تاثیر ورزش روی سیستم ایمنی بدن صحبت کنیم

{ ورزش و سیستم ایمنی رابطه نسبتا پیچیده ای دارند ،بیاین ببینیم جریان چیه  }

وقتی  ورزش میکنیم بدن ما برای افزایش بازده فیزیکی هورمون های قویی ترشح میکنه

اما مشکل اینجاست که بعضی از این هورمون ها مثل ادرنالین و کورتیزول باعث کاهش

سطح پادتن هایی میشه که بدن برای از بین بردن باکتری و ویروسها نیاز داره

تحقیقات روی ورزش کاران نشون میده که بعد از یک تمرین سخت یا یه مسابقه ،

بازه زمانی وجود داره که سطح پادتن ها کاهش پیدا میکنه یک از محققها به این باور هست

که این اتفاق میتونه احتمال ابتلا به بیماری رو افزایش بده

در نتیجه مهم ترین زمان برای دوری از عوامل بیماری زا ساعات بعد از ورزش هست

{اما ورزش  در عینن حال میتونه سیستم ایمنی شمارو هم قویتر کنه ،بین ورزش و بیماری

یک رابطه منحنی شکل وجود داره}

ورزش متعادل بدن رو نسبت به بیماری مقاوم تر میکنه

درحالی که ورزش سنگین این مقاومتو کاهش میده

به گفته محققان افرادی که 4تا5 بار در هفته به شدت متوسط  ورزش میکنند تقریبا  نصف

افرادی که ورزش  نمیکنند مبتلا به بیماری میشن

{ همچنین شدت و مدت انواع سرما خوردگی در ورزشکاران خیلی کمترهست}

و این تا حدودی مربوط میشه به تاثیر ورزش بر افزایش بازدهی سیستم لنفاوی

{این یعنی با ورزش کردن باکتری ،ویروسها و سموم بدن  بهتر فیلتر و دفع میشوند }

مطلاعات همچنین به ما نشون میده ، افرادی که با شدت بالا ورزش میکنند بیشتر در

معرض بیماری هستند

ماهیچه ها از پروتئین تشکیل شدند و برای انرژی از کلوکز استفاده میکنند دقیقا مثل

سلول های سفید خون که از گلوکز برای مبارزه با بیماری استفاده میکنند .

هنگام تمرینات شدید ماهیچه ها و سیستم ایمنی یجورایی برای تغذیه با هم رقابت میکنند

در نتیجه بعد از تمرین شدید حتما باید  کربوهیدرات و پروتئین بخورید ،نه تنها برای ماهیچه ها

بلکه برای سیستم ایمنی !

پیام بگذارید